En legend har lämnat oss!

Igår fick vi det mycket tragiska beskedet att Bebben har lämnat oss. Bertil ”Bebben” Johansson den störste inom IFK Göteborg genom alla tider.

Vill rikta mina tanker till familjen och inte minst frun Solveig.

Bebben blev större än bara en fantastisk fotbollsspelare -nej, jag har inte sett honom spela men alla berättelser från min far om Bebben var ren magi och något som gjorde en liten pojkspoling som mig mer nyfiknare än någonsin. Genom åren har jag fått äran att möta Bebben vid många tillfällen, ren magi varje gång och inte minst den värme som alltid Bebben förmedlade. Det var inte han du eller jag som gällde – det var Blåvitt!

Har fått äran att intervjua Bebben vid flera tillfällen som på Gamla Ullevi eller någon annan tillställning – alltid med en räv bakom örat och alltid med värme. Minns att jag vid några tillfällen fick säga till honom innan hur lång tid vi hade och att han inte kunde dra för många gamla historier eller vitsar, Bebben bara skrattade och sen fick det bli som det blev – Bebben fick vara Bebben.

Det finns så mycket att säga, men jag måste återigen backa tillbaka till mina historier med min far som tyvärr är avliden sen några år. Min far missade aldrig några matcher med Blåvitt och jag fick ärva en skatt i böcker och annat som rör Blåvitt genom historien – magiskt! Alla berättelser handlade om Bebben – han var gud för min far precis som Torbjörn Nilsson är för många av oss lite yngre. Minns att min far var mycket avundsjuk på mig efter mina möten och intervjuer med Bebben.

Tänk att en person kan sätta så stora avtryck på så många människor från olika generationer – fortfarande lever citaten, sångerna på läktaren innehåller Bebbens namn, historier berättas fortfarande och min fars historier för jag vidare till mina barn- finns inte ord för Bebbens betydelse för människor och IFK Göteborgs historia – och den kommer alltid leva vidare.

Tack för allt Bebben!

Vi kommer minnas Bebben Johansson i alla våra dar!

@speakermikael